En icke-feministisk jämställdhetsblogg

Om ekvalism

lördag 18 maj 2013

Percy Barnevik hatar män


Minns ni Percy Barnevik? Den tidigare ABB-chefen som numera enligt Wikipedia ägnar sig åt välgörenhet.

Han tycks sakna rampljuset. I en intervju med tidningen Metro i veckan sade han följande:


“Jag blir så trött på de spelande, supande, lata männen. Därför lånar jag bara ut pengar till kvinnor. I själva verket hatar jag män”.

På frågan "varför då?" svarar han:

“För att de inte sköter sig. // Kvinnor tiger och betalar. Män snackar och betalar inte. // Män tar plats, medan till och med väldigt duktiga kvinnor är mer prövande.”


Först noterat av Kimhza Bremers Bodega. Intervjun kan ni läsa om ni klickar på nedanstående bild.


8 kommentarer:

  1. Jojo, killen som skulle få ut 900 miljoner i pension och tyckte han var värd det. Som man känner sig själv känner man andra. Hans bild av män är givetvis de näringslivstoppar han umgås med. Män som anser sig vara värda miljonbonusar och förmåner. Så efter ett liv bland slipsnissar tycker han det är ok att sparka på män i allmänhet. Män som gått upp före fan fått på sig skorna och jobbat ihop hans bonus och ser till att hans vardag fungerar. Det är ju lägligt när man redan nått toppen att prata om "duktiga kvinnor". När han numera ändå inte själv kan stiga åt sidan. Vad var hans inställning på vägen upp? Hur såg han på kvinnliga kollegor?
    Bara ytterligare ett exempel på vita riddare som sparkar på män i allmänhet för att nu sona egna svinerier.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis! Hans förmögenhet grundar sig till viss del på att män och kvinnor på ABB har slitit häcken av sig.

      Radera
  2. Detta med Percy Barnevik och hans inställning till män, framför allt i de länder där han utövar sin filantropisk verksamhet gentemot kvinnor.
    Percy B.eller journalister för övrigt har ingen analys varför männen där förefaller lida av manlig lathet.

    Citat av Per Ström om "Journalistkåren styr vår bild av verkligheten, som sagt. Så här använder till exempel Expressens Johannes Forssberg sin makt: ”Många av världens fattiga platser präglas av manlig lathet. Männen ligger och snarkar i små högar tillsammans med andra män medan kvinnorna får allt att gå runt”. Så inleds en ledare han skrev för några år sedan. Ojoj. Nu orkar jag inte med mera manshat på ett tag. Jag tror jag ska gå och lägga mig i en liten hög och snarka."

    http://genusnytt.wordpress.com/2012/10/29/mediamakten-gar-mot-kraftig-kvinnodominans/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, ibland vill man bara ta en paus från manshatet. Jag känner lite att jag blir immun mot det efter all exponering. Jag tar inte åt mig, men känner ett ansvar att rapportera om det. Vill man hata män i media så låter det sig göras, men då får man åtminstone räkna med att bli häcklad i bloggosfären.

      Radera
  3. Han hatar män p.g.a. att kvinnor tiger? Är inte det snarare ett tecken på en förlegad kvinnosyn? "Kvinnan skall tiga i församlingen!" Usch, all respekt för den mannen är som bortblåst.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag tror knappast att han går hem bland feministerna heller.

      Radera
  4. Genom mina år som medarbetare inom media dras även jag med dessa bilder av lata män som dricker och sover i högar, medan kvinnor får allt och gå runt, tydligen även vår statsminister Reinfeldt är av denna synpunkt, att inte ge pappor del i barnbidraget för de kan tänkas riskera supa upp pengarna.

    Främst växer dessa bilder av oansvariga lata män fram genom media, ex. våra dokumentärfilmare i Afrika som bara förstärker den lata vinkeln utan att ställa frågan. VARFÖR är det till synes på detta viset.
    Förenklade bilder förstärker föraktet mot män.

    Det har gått så långt att alla "vet" hur det förhåller sig på grund av medial upprepning till leda.

    Pojkarnas antipluggkultur, exempelvis, pojkar är bara lata.



    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det finns outtröttliga kämpar i medierna som försöker försämra den allmänna synen på mannen. I Norge har de lyckats så framgångsrikt att flicknamn ger högre betyg än pojknamn.

      http://ekvalist.blogspot.se/2013/02/flicknamn-gav-hogre-betyg-pojknamn.html

      Radera

Kommentarer inaktiverade

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.